Loading...

UGENS LØBEPAS - uge 37

Labyrintisk fartleg

10. september 2014 · Thomas Nolan

Et sjovt og anderledes træningspas, der passer godt til en stor gruppe løbere. Som med andre former for fartleg får man her øvet sig i fartskift - på en hele tiden udfordrende måde.

Denne uges træningspas er sjovt og anderledes og perfekt til en stor gruppe løbere.

Banen
• Find et område med flere stier, der ligger inden for et afgrænset areal på ½-1 kvadratkilometer.

• Det er optimalt med et midtpunkt, hvorfra der kan løbes af sted i 4-5 retninger, jf. vedhæftede kortudsnit.

• Der opsættes nogle markeringskegler, både i nogle af vejkrydsene og på de lige stræk. Keglerne er markeret med stjerner på kortet nedenfor. Der er ca. 100 til 400 meter mellem keglerne afhængigt af vejvalg.

• Er der steder, hvor banen ikke er naturligt afgrænset og hvor der er risiko for, at løberne ”løber ud af banen”, kan man eventuelt stille en anden farve kegler som stop-markør.
Det kræver måske lidt arbejde at finde det helt rigtige sted og udtænke placeringen af markeringskeglerne, men når du har det, får du her en virkelig anderledes og sjov træningsleg, der kan bruges igen og igen.

Træningen
• Løberne starter i må teams med holdkammerater på deres eget niveau, 2-6 mand pr. hold er passende, og holdene behøver ikke være lige store. Hvert hold løber af sted i valgfri retning i roligt tempo. Når de støder på et vejkryds med en kegle, eller passerer en kegle på en vej, skal de sætte tempoet op og løbe hurtigt, indtil de igen kommer til en kegle, hvorpå tempoet sænkes. Således fortsættes der fx 15 min. med temposkift hver gang man passer forbi en kegle.

• Forreste mand på hvert hold beslutter retningen, og man kan fx skiftes til at føre på et roligt og et hurtigt stræk, eller lade den til hver en tid forreste bestemme.

• Alle deltagere behøver ikke umiddelbart at vide, hvor keglerne er placeret til en start, men kan opdage det undervejs. Derefter kan man jo – hvis man er træt - begynde at sigte efter at løbe stræk der er lange, når det går langsomt, og korte når det går hurtigt. Eller modsat, hvis man er frisk og gerne vil udfordre sit hold. 

• Det er muligt/tilladt at stå af i centrum af banen og hoppe på en anden gruppe, når den passerer centrum, hvis man synes, at ens gruppe er for hurtig eller langsom. På den måde ændrer holdene sammensætning undervejs.

• Alle hold skal dog holde sammen ude i labyrinten, og ingen må efterlades andre steder end i centrum. Den forreste løber må således ikke splitte sin gruppe ad med sit tempo, men kan eventuelt søge midten og håbe, at bagerste løber står af, får en pause og finder et nyt hold - eller han/hun selv står af og venter på et hurtigere hold. Man kan aftale, at hvis en løber ønsker det, skal holdet sætte kurs mod centrum.

Med mange hold og et ikke alt for stort område mødes man ofte, og det er oplagt at heppe på hinanden, når man mødes eller passerer hinanden.

Loebepas37
Figur: Her et eksempel på en bane, afgrænset af større veje / sorte linjer. Keglerne er markeret med røde stjerner, midtpunktet med en blå stjerne (der også tæller som temposkift-markør). Banen er relativt kompliceret og beregnet til rigtig mange løbere, lidt færre veje og lidt færre kegler kunne også have gjort det. 


D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design