Loading...

Ugens løbepas for hold-løbetræning - Uge 17

Ugens Løbepas: Djævelsk bakkeræs

21. april 2014 · Thomas Nolan

Dette pas er, som titlen antyder, djævelsk. Det bør udføres i en kompetitiv atmosfære, og således skal det tilstræbes, at holdene er så tæt på lige gode som muligt.

For at udføre passet skal du bruge en vej op ad en bakke, der gerne må være rigtig hård og som slår et knæk, således at man fra startpunktet ikke kan se slutpunktet (markeret med en kegle), der ligger kort efter knækket (10-20 meter). Den samlede længde fra start til slutpunkt skal være ca. 80-100 meter.

Saml et hold løbere og lad deltagerne gå sammen to og to. Begge løbere på et hold starter nede. Løber 1 spurter op til målet, vender om og begynder at jogge ned. Så snart hans/hendes makker (Løber 2) kan se sin makker på vej ned, spurter han eller hun opad på samme måde. Når løber 1 er nede, vender han og gør klar til at løbe opad igen, når løber 2 kommer til syne ved knækket. Således løbes der, indtil første hold fx har gennemført 10 ture (5 pr. mand).
Med to deltagere pr. hold bliver der ikke meget pause, da der skal løbes ned på næsten samme tid, som det tager at løbe op. Det er et pres og fungerer bedst, hvis bakken er forholdsvis stejl.

En lidt lettere variant er at lave tremandshold, således at pausen bliver længere. Evt. kan nogle hold være 2-mands og andre 3-mands.

Denne træning er svær at lave med mere end 3-4 hold ad gangen, med mindre du kender et sted med en meget bred sti. Til gengæld er den hurtigt udført, 5-8 min. pr. heat. Således kan der eventuelt afvikles flere heats og afslutningsvis eventuelt en finale.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design