Loading...

Ugens løbepas - Uge 16

Fartleg i blinde

14. april 2014 · Thomas Nolan

Her er et lille fartlegspas, som er sjovtest at løbe, når man er mange til træning, men som kræver at løberne har lidt løbeerfaring. De behøver på ingen måde være mesterløbere, men de skal have en vis tempofornemmelse og kunne disponere deres kræfter.

Find et kryds, hvorfra der kan løbes små runder i forskellige retninger. Omgangenes længde skal være 150-400 meter lidt afhængig af løbernes niveau og det planlagte fartlegspas. Længderne af omgangene må gerne være forskellige. Se kort for eksempel.



Eksempel på bane til Fartleg i blinde. Der løbes på gul, lilla, rød og grøn rundstrækning, og træneren er placeret i centrum ved blå stjerne. Der kan løbes begge veje på de fire rundstrækninger.

Træneren placeres i midtpunktet, hvorfra rundstrækningerne udgår. Herfra starter alle samtidig og løber samme vej den første runde. Derefter vælges frit, hvilke runder man løber, når man passerer startpunktet, blot må man ikke vende 180 grader og løbe tilbage samme vej man kom.

Træneren har på forhånd besluttet sig for et fartlegspas, f.eks. 6 * 3 min. tempoløb med 2 min. pause imellem, men løberne er ikke bekendt med dette bortset fra måske en tidsramme (her 28 min.).

Når tiden er inde til, at løberne skal løbe hurtigt, står træneren op og hepper på løberne. Når tiden er til roligt løb, sidder han ned på vejen og opfordrer alle passerende til at tage det roligt. Således står han i dette tilfælde fra 0-3 min., 5-8 min., 10-13 min. osv. og sidder fra 3-5, 8-10, 13-15 min. osv.

Det tempo man starter en runde med, skal man holde hele runden, men man ved ikke, om man næste gang man passerer træneren, skal løbe tempoløb eller roligt.

Der er flere gode ting ved dette pas:
1) Tempoet bliver forholdsvist moderat, da man hele tiden skal have kræfter til endnu en tempo-omgang, hvis nu træneren står op.

2) Det er mentalt udfordrende at løbe på denne måde, hvor man ikke ved, hvornår der er pause og hvornår der skal løbes tempo.

3) Løberne kan dog i nogen grad selv styre, hvor meget pause de skal have: Er man træt og passerer en siddende træner, løbes en lang runde (lang tid med lavt tempo), er man træt og passerer en stående heppende træner, kan man eventuelt vælge en kortere runde i håb om, at han sidder ned, når man er tilbage. Men er man træt og passerer den siddende træner, kan man også vælge en kort runde og håbe, han/hun stadig sidder ned ved næste passage …

4) Med et rimeligt antal løbere og ikke alt for store runder er der hele tiden folk på banen, som man kan prøve at indhente eller følge med, efter de har overhalet. Da der både vil blive løbet med og mod uret på alle runderne, kommer der også løbere imod én. Det er for de fleste motiverende.  

5) Med fx 4 runder fra startpunktet og mulighed for at løbe begge veje kan man løbe otte runder, og således bliver turen afvekslende.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design