Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 51

UGENS LØBEPAS: Tre små julelege

20. december 2013 · Thomas Nolan

Denne uges løbepas skal holde nogle uger. Vi holder nemlig pause hen over jul og nytår. Tanken er, at du kan bruge en eller to af julelegene som supplement til en eller flere af hovedtræningerne i de kommende uger, eller samlet alle tre som en fuld træning. Husk opvarmning.

Stoledans: Denne leg er lidt "vild", men samtidig rigtig sjov. Overvej om den passer til din træningsgruppe. Og hvis den gør: Lav en stor cirkelformet rundstrækning fx afgrænset af kegler på et åbent område, det kunne være en grus(fodbold)bane eller en græsplæne. Cirklen behøver ikke at være helt rund (kan man sige det? - du ved hvad jeg mener!), der må gerne være nogle steder hvorfra der er længere ind til midten end andre, men et sted mellem 10 og 20 meter uanset hvor man er, er passende. I midten af cirklen stilles et antal kegler eller andre rekvisitter svarende til deltagerantallet minus 1. Nu løbes rundt på ydersiden af cirklen, indtil træneren fløjter. Når dét sker, løber alle ind og skal forsøge at sikre sig en kegle. Den, der ikke får fat i en kegle, går ud. Derpå indsamles én kegle/rekvisit, mens resten lægges tilbage og deltagerne sætter i løb igen. Sådan fortsættes, indtil der kun er én løber er tilbage. Aktivér gerne de udgåede / ventende løbere, hvis I er mange!

Pointstafet: Der laves på forkant 4-6 små kort pr. deltager i stafetten og hvert kort nummereres 1-10. Kortene lægges ud på jorden 25-50 meter fra startlinjen, bag hvilken alle holdene stiller op. Alle kort lægges med bagsiden opad.

Hvert hold skal bestå af 3-4 løbere. Første løber på hvert hold spurter nu ud, tager et kort (det er forbudt at kikke) og løber tilbage igen og skifter med håndklap til den næste løber. Sådan fortsættes indtil alle kortene er taget og bragt hjem, hvorefter antallet af point på kortene tælles sammen. De hurtigste hold har samlet flest kort, men vinderholdet er naturligvis det hold, der har flest point.

Terningerne bestemmer: Medbring et antal skumterninger til træning og sammensæt hold á to personer. Afgræns et samlingsområde. Der udpeges tre løberetninger og laves to markeringer i hver retning, et sted mellem 50-200 meter fra det fælles samlingsområde, således at der er 6 poster: 1, 2, 3, 4, 5 og 6. Én løber kaster terningen, og makkeren løber til den angivne post og tilbage. Her kaster han nu terningen, hvorefter hans makker løber til den post, der passer med slaget. Der løbes kun til nye poster. Det vil sige, at hvis der fx slås en 2'er, og løberen allerede har været ved post 2 én gang, laves i stedet en styrketræningsstraf (fx 10 mavebøjninger), hvorpå der slås igen. Det gælder for løberne/holdet om hurtigst muligt at have løbet til alle poster. For variationens skyld kan man skifte mellem 2-3 styrkeøvelser. Husk at aftale, om hver af de to løbere på et hold skal nå ud til alle seks kegler (lang variant), eller om det er holdet, der samlet skal nå ud til alle keglerne (kort variant).

Rigtig god fornøjelse og glædelig Jul!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design