Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 44

Ugens løbepas: Pinball offroad

28. oktober 2013 · Thomas Nolan

Efterårssæsonen er i fuld gang og byder traditionelt på crossløb, offroadløb, terrænløb eller hvad man vælger at kalde løb uden for de almindelige veje og stier. Denne uges løbepas er navngivet efter den gode gammeldags flippermaskine. Forvirret? Forklaring følger nedenfor.

Sidste år ved samme tid anbefalede jeg også offroadløb som et ugens pas, og jeg håber, at du jævnligt løber offroad, for det er en rigtig god og udviklende træningsform. Det gode ved træningsformen er bl.a., at den er dejlig fri for distance- og kilometertidsfokus, og så skærper den din årvågenhed, koncentrationsevne og træner både din balance, koordinationsevne, styrke, løbeteknik i tungt og bakket terræn og meget andet godt. Kunsten består for den uøvede i ikke at løbe for lange stræk offroad, da (for stor) træthed fører, til at man mister koncentrationen, reflekserne m.v. og lettere vrider om. Så det handler om, at træningsformen i moderat omfang styrker dig og i for stort omfang kan medføre skader.

Det kan være svært at finde på sjove, alternative offroad-lege men her er én:

Pinball offroad
Pinball offroad er en variant af kongens efterfølger. I denne træning laves hold af 3-6 løbere, og en bane afgrænses. Den må gerne være stor. Banen kan være en hel skov eller området mellem nogle større veje, som naturligt afgrænser et udfordrende træningsterræn.

Løberne skal løbe på en række efter hinanden. Sørg for, at der er nogle meters afstand mellem hver, så de har nogenlunde overblik over terrænet lige foran sig derved undgår at træde i huller, på stubbe m.v. Forreste løber i gruppen starter med at vælge en retning og løber SNORLIGE af sted i et tempo, som gerne må være hurtigt, men alle skal dog kunne være med. Der løbes af sted, indtil gruppen rammer en forhindring, der er umulig at passere (det er den forreste løber, der afgør, om dette er tilfældet). Det kunne være et bredt vandløb, et stort træ, et hegn, en stejl bakke eller fordi man er nået til grænsen for træningsområdet.

Her holdes en lille pause (fx ½-1 min.) og den næste løber vælger nu en tilfældig retning og fører holdet an i en fuldstændig lige linje, indtil der igen opstår en forhindring, som løberen mener ikke kan passeres, eller hvis banens ydergrænse nås. Således fortsættes der, og løberne udstikker på skift retninger og fører an i kortere eller længere perioder, afhængigt af hvilke forhindringer de støder ind i. Det er selvfølgelig vigtigt, at der løbes i helt lige linjer. Trackes ruten med en GPS, skal den bestå af rette linjer, som hvis man fulgte kuglen i en god gammeldags flippermaskine - deraf selvfølgelig navnet Pinball offroad.

Der løbes fx en halv time, hvorefter løberne jogger tilbage til udgangspunktet.
Løb gerne denne træning som formiddagstræning i weekenden, eller i hvert fald ved højlys dag. Den bør af hensyn til skadesrisikoen - forbundet med at træde forkert - ikke løbes til klub-eftermiddagstræning, hvis denne - som det jo er tilfældet i stort set alle klubber - ligger så sent, at mørket er begyndt at sænke sig, inden træningen er omme.

Rigtig god træning

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design