Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 43

Endnu en gang træning med skumterninger

21. oktober 2013 · Thomas Nolan

Som lovet i et tidligere Ugens Løbepas ville jeg vende tilbage med yderligere et par forslag til, hvordan man kan bruge skumterninger til sjove træningslege i klubben løbet af efteråret. Her kommer i første omgang en enkelt.

Skumterning

"Løb 50 point"
Medbring et antal skumterninger, jo flere jo bedre, men med 3-4 stk. fungerer træningen udmærket selv for forholdsvis store grupper.

Løberne går sammen i nogenlunde ligeværdige hold á 2 personer, dvs. en af de hurtige og en af de mindre hurtige på hvert hold.

Opstilling:
• Opstil 6 markeringskegler eller brug fx 6 gadelamper på en cykelsti.

• Marker en startstreg ca. 20 meter fra første gadelampe.

Udførelse:
• Løberne på et hold skiftes til at løbe et stræk.

• Løber 1 slår med terningen - fx 5. Herefter løber han/hun ud og runder 5. kegle/gadelampe og tilbage igen. Derpå slår makkeren - fx- 2. Herefter løber han/hun ud omkring 2. kegle/gadelampe.
Således fortsætter løberne med at løbe på skift, samtidig med at de tæller deres øjne og lægger dem sammen som point, i dette eksempel altså 5+2+….

• Vinderholdet er det, der først når 50 point og er i mål efter det stræk, hvor de når 50. Har man således 48 og slår en 6'er, skal sidste løber det lange stræk ud omkring 6. kegle, men når han/hun så er hjemme, er holdet i mål og råber derpå op.

NB: Til en start vil alle jo slå, og der er ikke nok terningerne. Eventuelt slår alle hold deres første slag før starten går og starter derefter samlet. Så bliver der rimelig spredning på deltagerne inden det næste terningeslag. Formodede hurtige hold kan eventuelt sættes til at løbe flere point ind, før de er færdige.

Ikke nødvendig de hurtigste, der vinder
De allermest konkurrencemindede synes ofte, at skumterning-træningen kan være lidt irriterende, fordi der jo er et aspekt af tilfældighed i terningeslagene, og laver man konkurrencer baseret på disse, ja, så er det jo ikke nødvendigvis de hurtigste/dygtigste der vinder. Det giver så alle andre en chance, og de hurtigste må forsøge at løbe endnu hurtigere!

Rigtig god træning

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design