Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 39

Træning med skumterninger

23. september 2013 · Thomas Nolan

Et forslag til dennes uges løbepas er at inddrage en skumterning i din klubs fællestræning. Skumterninger fås i mange størrelser og kan købes mange steder. Googler du "skumterning", kommer der både billeder og links til steder, hvor du kan købe dem.

Skumterning -1

Skumterninger er sjove at bruge i træningsøjemed, og der er mange variationsmuligheder. De er lette at have med at gøre og rimelig holdbare, mens træningsøvelser hvor man bruger almindelige, små terninger let bliver noget rod, hvor man træder i dem, ikke kan læse cifrene uden enten at skulle ned på knæ eller medbringe læsebriller.

3-4 skumterninger i en størrelse på ca. 15*15*15 cm dækker de fleste klubbers behov, og ligger der sådanne i klublokalet eller klubbens redskabsrum, er der pludselig ekstra muligheder for at lave en sjov og varieret fællestræning.
At lave små konkurrencer, hvor terningeslagene sikrer en hvis tilfældighed, gør at træningen bliver uforudsigelig, og at alle kan være med og - i tilfælde af konkurrencer - have en vinderchance.

Her er to forslag til Terningetræning, flere følger senere på efteråret.

FORSLAG 1 - løb og styrke

Forberedelse:
• Udvælg seks styrkeøvelser.
• Laminér en A4-side med tal og øvelse for hver af de seks styrkeøvelser og læg dem på jorden, hvor I træner. Så skal man ikke huske, hvilket terningeslag der hører til hvilken øvelse, men kan lynhurtigt tjekke op. Af bitter erfaring ved jeg, at det "går i ged", hvis deltagerne skal huske disse ting!
• Find en lille rundstrækning på fx 200 meter.
• For det sociale aspekt kan man lave små hold af nogenlunde lige gode løbere. Der behøver ikke at være lige mange på hvert hold. Træningen kan selvfølgelig også laves, så hver deltager løber individuelt.
Selve træningen
• Hvert hold løber nu i samlet flok én runde, hvorefter én af holdets deltagere kaster en terning.
• Slår man en 1'er, laves øvelse 1, slår man en 2'er laves øvelse 2 osv.
• Derefter løbes endnu en runde, én fra holdet kaster igen terningen og sådan fortsættes enten efter en bestemt tid fx 10 min., indtil et hold har løbet fx 8 runder, indtil et hold har lavet den samme øvelse (=slået samme tal) fx 3 gange eller noget helt fjerde.
• Eventuelt gøres øvelserne hårdere og hårdere, jo højere man slår - det øger jubelfaktoren ved lave terningeslag.

FORSLAG 2 - varieret løbetræning

Forberedelse
• Find et udgangspunkt, hvorfra der kan løbes små, forskelligartede runder eller ud-hjem-ture.
• Lav 5 ture fx
o en tur op af en stejl bakke eller trappe og tilbage
o gennem noget terræn og over en lille å eller et hegn
o en kort, flad landevejstur (fx 150m)
o en lang tur på en grussti (fx 300m)
o og et skørt påfund som fx, at holdet skal drible en bold ud og tilbage om en kegle

• Tilsvarende træningsforslag 1 lamineres nu et ark pr. tur, således at løberne let kan se, hvilken tur et givent terningeslag udløser.
PS: Turene gennemløbes i gruppen på forhånd, så alle kender dem, men sæt også gerne nogle markeringstoppe op som en ekstra hjælp.

Selve træningen
• I lighed med Forslag 1 udføres træningen i hold af nogenlunde lige gode løbere eller individuelt.
• Hver løber eller hold slår med terningen og løber den tilhørerne tur.
• Tilbage ved start slås igen og en ny tur løbes.
• Slår man 6, holdes 1 min. pause.
• Der fortsættes fx indtil det første hold fx har prøvet alle turene (= slået både en 1'er, 2'er, 3'er, 4'er og 5'er) eller ét hold har løbet fx 10 ture i alt.

Rigtig god træning!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design