Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 32

Banetræningspas

05. august 2013 · Thomas Nolan

Her er et lille, sjovt og mentalt overskueligt (fordi distancen bliver kortere og kortere) banetræningspas til brug i klub, og som fx passer godt til løbere, der træner frem mod DHL-Stafetten i denne måned eller som har lyst til at prøve at løbe et 3000 meter eller 5000 meter baneløb.

Interval

Passet er: 1200+1000+800+600+400+200 meter.

Løber du alene, så hold 3 min. pause imellem hvert interval.

Løber du i klub, så start intervallerne hhv. 8, 15, 21, 26, 30 min. efter det første interval startede. Juster eventuelt starttiderne, hvis nogle har svært ved at nå i mål inden næste interval starter (man skal mindst have mindst to minutters pause mellem hvert interval, gerne mere - det er uproblematisk, at de hurtigste løbere får den længste pause). Alternativt kan man lade langsomme løbere løbe 1000+800+600+400+200+200 meter. Så får de lidt ekstra pause - og et bedre træningsudbytte.

Start hvor de sidste slutter
Et nyt interval starter dér, hvor det sidste sluttede (de der løber kort, skal dog gå på tværs af banen for at nå hen til de andre og starte sammen med dem).

At starte på bestemte minuttal efter første interval er et godt fif, som kan bruges i mange forbindelser og som gør det overskueligt for både træner og løbere at vide, hvornår næste interval starter - ligesom at det er nemt for træneren at give tider. Han eller hun lader bare uret køre og trækker intervallets startminuttal fra sluttiderne. Løberne bør selvfølgelig forsøge at løbe en smule hurtigere målt ud fra kilometertiden fra interval til interval.

Rigtig god træning!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design