Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 29

Ungdoms-VM-træningspas

15. juli 2013 · David Møller

David Møller er feriebestyrer i denne uge, og han er netop vendt hjem fra Ungdoms-VM i atletik i Ukraine, hvor tre danske løbetalenter på 17 år gjorde det rigtig flot. I ugerne op til mesterskaberne var der kvalitetstræning med mælkesyre på menuen.

Kristian _uldbjerg _hansen _den _asn 9619

I den forgangne uge har der været U-18 VM i Donetsk i Ukraine. I denne forbindelse kan man her få et indblik i, hvad de danske mellemdistanceløbere har udsat deres krop for i ugerne op til det store stævne.

Det skal siges, at formålet for de danske mellemdistanceløbere fortrinsvis er at bevare hurtighed, lære at arbejde med mælkesyre i kroppen og vænne sig til at løbe relativ afslappet i deres konkurrencetempo.

Et træningspas, der kunne imødekomme disse parametre, kunne være at løbe nogle 200m intervaller med relativ lang pause. F.eks. 3-4 x 200m med 6-8 min. pause - all out - eller evt. + 5-8x 200m med en kort pause på 45-60sek med ca. 85-90% af ens maksimale tempo.

Mælkesyre
Træningspasset er absolut ikke sindssygt sjovt, og det er meget vigtigt at være opmærksom på, at man er ordentlig opvarmet, inden man skal udføre passet. Alle intervallerne producerer mælkesyre i kroppen, så det kan godt komme til at gøre rimelig ondt. Fordelene ved at løbe denne type intervaller er, at om end man langt overvejende træner anaerobe faktorer, så er der afsmittende effekter på det aerobe system.

De danske U18 VM atleter, Line Schulz, Maria Larsen og Kristian Uldbjerg gjorde det godt ved mesterskaberne og løb alle bedre end de var seedet til inden mesterskaberne.

Foto: Kristian Uldbjerg Hansen - som David Møller træner - nåede semifinalen på 800 meter. (DECA Text&Bild)

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design