Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 19

Andreas Bueno's træning

06. maj 2013 · David Møller

Hvis du er nysgerrig og gerne vil træne som landets bedste løbere, så løfter MotionDANMARK, med mellemrum sløret for, hvordan de allerbedste danske løbere træner.Vi håber, at dette kan fungere som en inspirationskilde til at se hvilke parametre der arbejdes med, på forskellige tidspunkter af året - også i forhold til de forskellige eliteløberes mål.

Bueno _stor

Eliteløberen som vi fokuserer på i denne uge, er Andreas Bueno, som må anses for at være landets hurtigste 1500m løber. Med en personlig rekord på 3:40,08min sidste sæson, var der ingen andre danske løbere, i den sæson, som for alvor kunne true Andreas Buenos dominans på denne distance.

Selvom foråret er kommet, så er der stadig et stort behov for at huske at holde ens aerobe træning vedlige. Dette uanset om man, som Andreas, gerne vil løbe hurtigt på noget så kort som 1500m, eller om man vil løbe hurtigt på 5, 10, halv- eller helmaraton.

"I denne periode har jeg stadig en del fokus på at træne mit aerobe fundament. Dette fokus er, i mere daglig tale, fokus på udholdenhed og iltoptagelse", fortæller Andreas Bueno.

Et pas som Andreas Bueno i øjeblikket træner én gang ugen, er 6 km tempoløb.
Andreas intensitet på en sådan tempotur ligger lige omkring hans AT anerobetærskel, hvilket vil sige på grænsen, hvor han lige præcis ikke danner mere mælkesyre, end hans krop kan bortskaffe. For Andreas Buenos vedkommende svarer dette til et tempo på omkring 3:05min/km -ca. 19,5km/t.

Andreas fortæller om tempoet:"det skal være hårdt, men jeg syrer aldrig til; det er ikke meningen. Farten på et tempopas som dette ligger lige omkring mit 10km konkurrencetempo, måske et par sekunder langsommere per kilometer."

Andreas løber helst et sådan træningspas på blødt underlag, så som skovsti eller grussti, i det omfang det er muligt.

Formålet med dette træningspas er for Andreas at øge sin aerobe udholdenhed, hvilket kan være med til at bevirke, at forskyde den anaerobe tærskel opad. Ligesom et sådan træningspas kan bidrage til at øge restitutionsevnen.

En god idé vil være at løbe det på en 2 el. 3 km rundstrækning, også for at sikre sig at løbe ved en jævn hastighed, da ens fartfornemmelse på denne måde også trænes.

Andreas Bueno supplerer ovenstående træningspas med en lille smule sprint, for at bevare sin hurtighed og for at forbedre sin løbeøkonomi. Et sådan sprint pas kunne være 5-6 x 120m med en ikke alt for lang pause.

Hvis du er interesseret i at følge mere med i, hvad Andreas Bueno træner så kig forbi hans hjemmeside: www.andreasbueno.com

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design