Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 10

UGENS LØBEPAS: Skøre teknikløb

04. marts 2013 · Thomas Nolan

En sjov og afvekslende måde at undersøge, hvordan forskellige måder at løbe på, føles og påvirker én. Det kan være overrumplende at mærke, hvor forpustet man lige pludselig er blevet, når fokus er et andet sted.

Skøre teknikløb var en måde, jeg lærte at træne løbeteknik på, da jeg var talenttræner under landstræner Olli-Pekka Kärkkäinen - bedre kendt som O.P. - i slutningen af 90'erne og starten af 00'erne.

Jeg ved ikke, hvor specifikt man i bund og grund træner sin løbeteknik med disse skøre teknikløb, men jeg synes, det er en sjov og afvekslende måde at undersøge, hvordan forskellige måder at løbe på, føles og virker. Man træner også lidt generel koordination og bliver ofte lidt overrumplet af, hvor forpustet man lige pludselig er blevet, alt i mens man havde travlt med at løbe på nye måder.

Hurtigt, men i kontrol
Det er vigtigt at varme op med 12-15 min. roligt løb, inden man går i gang. Herefter løbes et antal skøre teknikløb á ca. 80-100 meter hen ad en vej - eller den hårde variant: op ad en bakke. Man skal løbe hurtigt, men ikke hurtigere end at man har kontrol over den tekniske detalje, man skal fokusere på, Hvis I er flere, der løber sammen, er det vigtigt, at I ikke løber om kap - start evt én ad gangen. Efter hvert løb vendes om og man jogger roligt tilbage til startstedet.

Hver gang man starter et hurtigt løb, skal man fokusere på at ændre én løbeteknisk detalje. Hvis I har en træner, kan det være denne, der bestemmer, eller man kan, hvis man løber i en lille gruppe, skiftes til at finde på ændringer.

Prøv f.eks. at
• Løbe hurtigt med lidt overdrevet hællanding (eller forfodslanding)
• Løbe hurtigt med lidt overdrevet armtræk (eller helt uden armtræk)
• Løbe hurtigt med fokus på at læne kroppen lidt fremad (eller læne kroppen lidt tilbage)
• Løbe hurtigt med lidt kortere skridt end du plejer (eller lidt længere skridt end du plejer)
• Løbe hurtigt med lidt ekstra knæløft på venstre ben / højre ben
• Løbe hurtigt med overdrevent hælspark (eller meget lidt hælspark)
• Osv. osv. - der er mange muligheder!

Løb gerne 10-15 skøre teknikløb og forsøg at fornemme effekten af hver enkel ændring - løber du hurtigere/langsommere? Var det lettere/hårdere? etc. Du skal ikke ændre løbeteknikken helt vildt, men bare overdrive det en lille smule.

Bliv bevidst om påvirkningen
Som sagt er det sjovt og koordinationsmæssigt krævende og samtidig en god måde at presse pulsen op på uden at tænke nærmere over det. Og så bliver du lidt mere bevidst om, hvordan forskellige måder at løbe på påvirker dig. Det er oplagt at afprøve nogle af de teknikker, du synes, føles rigtige under lidt længerevarende træningsseancer, f.eks. på intervaller eller i perioder undervejs på almindelige ture, 2-3 minutter ad gangen eller så længe du kan koncentrere dig om dem.

Rigtig god træning!

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design