Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 38

Pyramide-fartleg

17. september 2012 · Thomas Nolan

I denne uge handler det om pyramide-fartleg, som lægger op til stor variation i underlag såvel som tempo.

Pyramide-fartleg: ½+1+1½+2+2½+3+2½+2+1½+1+½ min fartleg med 1 min roligt løb imellem (læses som ½ min hurtigt løb, 1 min roligt løb, 1 min hurtigt løb, 1 min roligt løb etc.).

Dette pas er et typisk pyramide-fartlegspas og består af 18 min hurtigt løb og 10 min roligt løb. Med fartleg menes, at tempoet veksler undervejs, og det kan være med både bundne perioder, som her beskrevet, og mere frit (fartleg = leg med farten).

Fartleg lægger op til løb i terræn med stor variation i underlag, terræn osv.
Forskellen mellem intervaller og fartleg er, at du under fartleg skal holde dig løbende i "pauserne", hvilket betyder at du ikke skal presse dig helt så meget (tempoet bliver lavere) i de hurtige perioder, i forhold til hvis du havde løbet intervaller af samme varighed.

Tempoforskellen er vigtig
Det er dog vigtigt at der er tydelig forskel på tempoet afhængigt af om du er i en hurtig eller langsom periode, men det er altså forbudt at løbe så hurtigt i de hurtige perioder, at du er nødt til at gå i de langsomme. Tempoet i de hurtige perioder skal være lidt hurtigere end dit normale tempo på en almindelig løbetur, i de langsomme perioder lidt langsommere.

Pyramideopbygningen lægger op til at man løber frisk til i starten hvor rykkene er relativt korte, men gradvist bliver de hurtige perioder længere mens pauserne bibeholdes. Det presser dig på udholdenheden, og du skal forsøge ikke at give for meget efter tempomæssigt i de hurtigere perioder. Mod passets slutning bliver rykkene igen kortere, og det er oplagt på ny at presse tempoet op.

Er passet for hårdt?
Synes du passet lyder for hårdt, kan du i stedet f.eks. løbe ½+1+1½+2+2½+2+1½+1+½ min fartleg med 1 min roligt løb imellem eller 1+2+3+2+1 min fartleg med 2 min roligt løb imellem.

Husk opvarmning med min 12 min roligt løb forud for passet, og efterfølgende min 10 min afjogning.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design