Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 32

Et højintensivt og anaerobt sommer-intervalpas

06. august 2012 · Thomas Nolan

3 x 500 meter intervalløb med 8 min. pause

Sommeren er stadig over os, og derfor fortsætter vi serien med endnu et sommerpas. Træningspasset forbedrer din syreudholdenhed, evne til at løbe hurtigt over korte distancer (hvilket ofte har en positivt afsmittende effekt på dit almindelige løbeturs-tempo!) ligesom passet er oplagt som det sidste hårde pas i en uge op til konkurrence på kort distance, dvs. på distancer op til 5 km.

Løber du denne type af pas for første gang, vil du opleve at blive træt på en helt anden måde end du plejer.

Du skal løbe lige så hurtigt, som du kan fra første meter, men dog ikke hurtigere end at du kan opretholde en god løbeteknik de første 300-400 meter - herefter skal du bare kæmpe (teknikken kan ryge sig en tur). De sidste 100 meter føles muligvis uendelige, og benene "underlige" - her skal du bide tænderne sammen for at blive ved.

Efter intervallet er det vigtigt at holde en lang pause. For den almindelig motionsløber kan 8 minutters pause lyde som en evighed, men det er vigtigt for at restituere så meget som overhovedet muligt, fordi det næste interval helst skal løbes lige så hurtigt som det foregående (i praksis vil tempoet nok falde en smule). Gode sprintere (100m-400m-løbere) holder ofte 20-30 min. pause mellem deres intervaller, men også i dette tilfælde med de 8 min pause, er det en af flere grunde til, at træningen ikke duer om vinteren, hvor man så bliver kold. I pausen skal du gå og småløbe lidt, fordi det fremmer restitutionen og holder musklerne varme til næste gentagelse.

I minutterne efter målgangen på andet og tredje interval kan du få det dårligt, med lidt bøvseri, kvalme eller hovedpine. Hvis du får det, har du været oppe at ringe, der hvor effekten er allerstørst - tillykke og velkommen i de allersejeste løberes klub!

Husk opvarmning med minimun 12-15 min. roligt løb forud for passet, og efterfølgende mindst 10 min. afjogning.

NB: Opvarmning er særligt vigtigt ved denne type af højintensiv træning.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design