Loading...

UGENS LØBEPAS - Uge 31

5+4+3+2+1 min. fartleg

30. juli 2012 · Thomas Nolan

5+4+3+2+1 min fartleg med 2 min. roligt løb imellem. Læses som 5 min. hurtigt løb, 2 min. roligt løb, 4 min. hurtigt løb, 2 min. roligt løb etc.

Dette pas er et klassisk fartlegspas. Med fartleg menes, at tempoet veksler undervejs, og det kan være med både bundne perioder, som her beskrevet, og mere frit (fartleg = leg med farten), som der vil komme eksempler på i fremtidige Ugens løbepas.

Fartleg lægger op til løb i terræn med stor variation i underlag, terræn osv.
Forskellen mellem intervaller og fartleg er, at du under fartleg skal holde dig løbende i "pauserne", hvilket betyder at du ikke skal presse dig helt så meget (tempoet bliver lavere) i de hurtige perioder, i forhold til hvis du havde løbet intervaller af samme varighed.

Det er dog vigtigt, at der er tydelig forskel på tempoet afhængigt af om du er i en hurtig eller langsom periode, men det er altså forbudt at løbe så hurtigt i de hurtige perioder, at du er nødt til at gå i de langsomme! Tempoet i de hurtige perioder skal være lidt hurtigere end dit normale tempo på en almindelig løbetur, i de langsomme perioder lidt langsommere.

Synes du passet lyder for hårdt, kan du i stedet løbe 4+3+2+1 min fartleg med 2 min. roligt løb imellem.

Husk opvarmning med min 12 min roligt løb forud for passet, og efterfølgende min 10 min. afjogning.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design