Løb på den naturlige måde

De fleste kender efterhånden til udtrykket natural running, barfodsløb eller løb med fivefingers. Kært barn har mange navne. Men er det en god ide at smide de traditionelle løbesko, og hvilke fordele og ulemper er der ved den nye løbeform?

Af Brian Dåsbjerg

Der er mange meninger om, hvordan man skal løbe, og hvad der er god løbestil, men hvad er fordelene og ulemperne ved den traditionelle løbesko sammenlignet med de nye spændende "sko" på markedet?

Mange opfatter løb som en naturlig måde at bevæge sig på, men når man ser en gruppe løbere, er der som regel altid nogen, der skiller sig ud. Der er dem, der ser ubesværet og lette ud og dem, hvor man virkelig kan se, at de kæmper og har det hårdt.

Så kan man stille sig selv spørgsmålet: Hvad er det den ubesværede løber kan, som modparten ikke kan? Hvad er det, der gør, at nogen bare kan løbe frit og andre næsten er tynget og må kæmpe for at finde flow i bevægelsen?

Et af de områder der har stor fremgang inden for løbeverdenen, er natural running eller naturligt løb, som efter sigende skulle give et mere ubesværet og naturligt løb-altså et løb som dengang vi var urmennesker og ikke havde støttende sko til enhver løbestil.

Bevægelsen løb er igennem mange år blevet beskrevet i et utal af løbestilsanalyser, hvor størstedelen af studierne kommer frem til en bevægelse, hvor man lander på hælen lidt på ydersiden, dernæst ruller man først på ydersiden og dernæst mod storetåen og 2. tå, hvor en afvikling finder sted. Ved afsættet skabes der en svævefase, hvor der igen landes på hælen og bevægelsen gentages. Herved bliver løb en landing-rulning-afsæt-svævefase. Denne bevægeanalyse har været generelt accepteret gennem mange år, og alle løbesko er blevet opbygget på denne baggrund og analyse. Der er inden for de sidste år sket meget på skomarkedet. Nu findes der sko, der påstår at give dig mulighed for naturlig og fri bevægelse.

Tankegangen bag den nye type sko er at give dig fleksibilitet og mulighed for fri bevægelse. Her kan nævnes Nike Free, Fivefingers eller Ecco Biom. Der er også de, som vælger helt at taget skoene af og løber barfodet.

Når man løber barfodet eller med sko, der er meget fleksible, vil det ofte give en ændret løbestil. Grunden er, at vores fødder ikke er skabt til at lande på hælen, hvis vi ikke har ekstra stødabsorberende materiale i dette område. Derfor vil de fleste, der løber barfodet komme længere frem på foden og ende med det begreb, man kalder forfodsløb. Det vil for mange medføre en helt ny måde at bevæge sig på og for mange også give en fornemmelse af lethed i løbet, og at stødet op gennem kroppen mindskes.

Hvis man kigger i forhold til børn op til 6 - 7 års alderen, så er det denne måde, børn løber på. Personligt har jeg aldrig set små børn bare løbe tungt, eller se tunge ud, når de løber og leger. Så en tese kunne være, at det er, når vi får sko med komfort, at vi kommer tilbage på hælen, fordi nu gør det ikke ondt. Så vi ændrer løbestil, fordi vi har fået sko, samtidig med at en stiv sko vanskeliggør "naturligt" løb.

Kigger vi på de allerbedste løbere i verden, f.eks. sprinteren Usain Bolt, vil man også se, at han ikke sætter hælen i som det første, men derimod er helt fremme på foden. Han lander på forfoden, for så at gå direkte over i et afsæt og en svævefase. Når vi snakker Usain Bolt, er det også sprint, og det har måske ikke meget med et 10 km løb at gøre, eller har det? Hvis vi kigger på en hvilken som helst finale ved VM eller OL gennem de sidste 10 år og kigger på den forreste gruppe af løbere, er der ingen af dem, der lander med hælen først. De lander alle fremme på foden.

Kigger man på endnu længere distancer såsom maraton, er det det samme billede: De bedste på verdensplan lander ikke med en markant hællanding, men derimod igen fremme på foden. Ser man på triatleter, er det samme mønster. De hurtigste løber alle fremme på foden.

Skal jeg droppe de traditionelle løbesko?
En af de store problemer ved løb er, at skadesrisikoen er stor, og der er mange, der oplever skader eller ømhed i forbindelse med løb. Her kan der måske findes en løsning på nogen af skaderne:  Flere studier har vist at barfodsløb eller løb i sko med meget eftergivelig sål, giver færre skader. Grunden skal findes i landingen, hvor stødet modtages gennem flere led i foden. Og belastningen reduceres derfor på enkelte led så som knæ og hofte, som bliver ekstra belastet ved en hællanding.

Omvendt belastes svangsenen, achillesessenen samt lægmusklen betydeligt mere ved løb i fivefingers eller barfodet. Derfor skal man være meget forsigtig, hvis man gerne vil løbe i fivefingers eller barfodet. Den nye løbestil kræver tilvænning og kan være op til 12 måneder om at adaptere sig til den nye belastning.

Fordelen ved at benytte traditionelle løbesko, der kom frem i 1970'erne, er at komforten i hælen er betydelig større, hvilket gør det muligt for os at løbe på hårdt underlag og stadigvæk lande på hælen. Hvis man går tusinder af år tilbage, hvor vi havde blødt underlag at løbe på over alt, var denne komfort ikke nødvendig. Derfor løb urmennesket på forfoden, hvilket nok er grunden til navnet natural running.

Læs også: Find de rigtige løbesko

Med andre ord taler forskningen for natural running, men løbestilen er også forbundet med en større skadesrisiko, hvis ikke man tilvænner sine led. Derudover vil nogen nok synes, at det er mere behageligt at løbe med traditionelle løbesko, der giver en bedre støtte på hårdt underlag.

Kom i gang med natural running på sikker vis

  1. Start med at anskue løb som en teknikform og ikke bare noget man kan, fordi man har lyst.
  2. Find et sted, hvor du kan løbe med bare fødder og start med få minutter ad gangen.
  3. Find en sparringspartner, der kan give dig instrukser og rettelser til dit løb.
  4. Prøv de forskellige skoprodukter, der findes på markedet. Der findes mange forskellige naturlige løbesko, og hvilken, du synes er den mest behagelige, kan være meget individuel.
  5. Byg langsomt din nye løbestil op og husk på, at senevævet også skal kunne følge med. Lyt til din krop!

Tryghedsgruppen

 

 

Brian Dåsbjerg

Brian Dåsbjerg er uddannet fysioterapeut og bachelor i idræt. Han er derudover verdensmester i militær fem kamp.