Loading...

SVAR FRA EKSPERTERNE

5 skarpe til eksperten: Natural Running

06. december 2011 · Karl Åge Søltoft, Tom G. Knudsen og Tor Rønnow

Denne gang sætter vi fokus på Natural Running, når vi spørger to eksperter om deres holdning til den nye løbeform.

5 spørgsmål til eksperterne om Natural Running

Ekspert: Tor Rønnow

Hvad synes du om Natural Running?
Jeg har siden 2006 forsøgt at løbe Natural Running som defineret og beskrevet i pose-running og chi-running.*Jeg tror ikke, at man helt bliver færdig med at forfine sin løbeteknik. De senere år er der kommet meget bedre sko til Natural Running, f.eks. ECCO BIOM B og Newton Running Shoes.

Hvad er godt ved Natural Running?
Nysgerrighed på at udfordre sin løbeteknik og afsondre, om man har de rigtige løbesko. At få et lettere og mere effektivt løb.

Hvad er skidt?
Det tager tid at lægge sin løbestil om og er for nogle forbundet med skader - nok mest, hvis man griber det forkert an.

Dyrker du det selv?
"Ja, så meget som muligt".

Hvilke Natural Running sko, anvender du?
"Jeg løber selv i Ecco Biom eller Newton Running Shoes".

*I pose-running løber man foroverbøjet, næsten så man falder. På den måde udnytter man kroppens tyngdepunkt og lander lige under dette. Det samme gælder for chi-running,, hvor man også arbejder meget med holdningen under løbet.


Ekspert: Tom G. Knudsen

Hvad synes du om Natural Running?
Der er efterhånden mange udlægninger af begrebet Natural Running, hvilket forvirrer billedet lidt. Men ideen med at løbe på en effektiv, naturlig måde er selvfølgelig tiltalende. Jeg har det dog lidt svært med koncepter som pose-running og chi-running, da man her dikterer en bestemt form for teknik. Tilhængerne har det også med at blive meget religiøse omkring netop deres form for teknik. Det er mere fornuftigt at tage udgangspunkt i den enkelte løber og så se, hvordan man kan forbedre dennes teknik for at opnå en mere effektiv løbestil.

Hvad er godt ved Natural Running?
Det gode ved Natural running er primært, at det har sat meget mere fokus på form og teknik. Mange flere løbere er blevet opmærksomme på at, de ikke løber specielt hensigtsmæssigt.

Hvad er skidt?
Der er en tendens til, at de, der "prædiker" Natural Running, lover alt fra bedre tider, til at man aldrig mere vil blive skadet. Dette er selvfølgelig ikke korrekt! Eliteløbere har altid praktiseret mange af de teknikker, vi nu pludselig får at vide er Natural Running. Derudover ser man nu blot andre former for skader, der relaterer til landing på forfoden.

Dyrker du det selv?
Jeg dyrker det ikke som et koncept, men jeg prøver da så vidt muligt at finde min egen optimale form for løbestil. Jeg har også brugt Fivefingers som supplement, hvor de er blevet brugt som et træningsredskab til fødderne. Det har alene været til korte spurter op ad en græsklædt skråning.

Hvilke Natural Running sko, anvender du?
Som nævnt har jeg eksperimenteret lidt med Fivefingers som supplement. Jeg bruger ofte Nike Free til at gå i, da jeg står op mange timer om dagen. Og efter at have testet en del forskellige "minimalist" sko, er jeg begyndt at bruge Brooks Pure Connect.

Ekspert: Karl Åge Søltoft

Hvad synes du om Natural Running? 

Der er tale om både sund fornuft og et modefænomen. Sund fornuft i og med at vi ikke er født til et par sko, men har tilpasset os til at bruge fodtøj/løbesko. Modefænomen. i og med. at vi hele tiden søges efter en måde at gøre tingene på som er skiller os ud fra mængden. Kan vi ikke løbe stærkt kan vi i hvertfald skabe opmærksomhed. 

Vi har set barfodsløbere på højt niveau vinde medaljer blandt andet Abebe Bikila OL Rom 1960, men bemærk at han også vandt OL Tokyo 1964 iført løbesko! En anden kendt barfodsøber er Zola Budd i 1980´erne. Det er løbere der er vokset op med at løbe barfodet. Hvor mange i dagens Danmark er vokset op uden brug af fodtøj? Løbesko har udviklet sig ud af proportioner, ingen tvivl om det. Løbesko er i dag udviklet til at skulle neutralisere evt. skavanker. Det der sker er, at skoene er med til at cementere skavankerne og ikke at fjerne dem. Det er symtombehandling og ikke årsagsfjernelse. Det er i det lys jeg ser den nye tendens til at søge tilbage til "basic". Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre fuldt ud at satse på Natural Running uden flere års helhjertet og gradvis tilvænning til at løbe uden sko, ihvertfald ikke uden at der opstår problemer.

Hvad er godt ved Natural Running?
"
Som sagt vil det være den helt rigtige løsning, såfremt at vi var vokset op med at bevæge os barfodet. Vi vil uden tvivl udvikle en løbestil, der i langt højere grad tager udgangspunkt i den enkelte persons anatomiske muligheder. Vi ville optimere vores løbeteknik og udvikle vores muskler og sener til at understøtte den optimale løbestil".

Hvad er skidt?
"De største modspillere er klimaet. Det er koldt en stor del af året, og så den belægning som vi skal bevæge os på, grus, asfalt m.v., overflader, der kræver hård hud under fødderne. Det er også derfor at "fivefinger" skoene er kommet på banen. Der ses rigtig mange skader hos løbere, der forsøger sig med Natural Running. Løbeteknikken ændrer sig radikalt, og det med helt nye udfordringer til muskelbalancen. Sker denne overgang ikke over meget lang tid, er der ingen tvivl om at det vil føre til en række problemer med skader, der vil give lange afbræk i træningen.

Dyrker du det selv/ville du anbefale dine løbere det?
"Jeg ville ikke drømme om at gennemføre en omstillingen til Natural Running. Har erkendt, at jeg er opvokset med sko på fødderne, og at jeg bor i Danmark. Der ville gå lang tid med en omstilling, en periode hvor jeg ville ikke ville kunne optimere min træning, det ville være som at satse på "gynger og karusseller", hvad du vinder på den ene front taber du på den anden. Det er ikke indsatsen værd. Jeg vil derfor ikke anbefale dette til "mine" løbere. Jeg ville i stedet anbefale at vælge et bredere sortiment af sko til at understøttede en højere grad af fleksibilitet i træningsbelastningerne. Lette sko til hurtigere træningsløb og løb i terræn, kraftigere, mere støttende, sko til løb på hårdt underlag og i relativt langsomt tempo. Jeg ville derudover satse på en styrkelse af de muskler der understøtter løbeteknikken, herunder ikke mindst fodleddets funktion. Det ville for mig at se være en mere effektiv brug af træningstid- og -indsats".

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design