Loading...

Aabenraa Bjergmarathon.

Arrangørros til Certificeringen:

”Certificeringen skaber deltagerfremgang og motiverer til at højne kvaliteten af vores løb”

08. februar 2017 · Henriette Leth Nielsen

For arrangørerne er certificeringen vigtig, når kommunen skal skelne mellem hvilke løb, der skal prioriteres. Og samtidig er certificeringen et redskab for arrangørerne til at forbedre deres arrangement yderligere. Vi har spurgt nogle arrangører om deres brug af certificeringen.

Løbsmarkedet er presset og i konstant udvikling. Der kommer hele tiden nye løb til, og konkurrencen om løberne er benhård. Konsekvensen af de mange løb er, at antallet af deltagere til løbene generelt falder. Løberne har utallige løb at vælge imellem og det betyder, at løberne stiller højere krav til motionsløbene. Dermed kræves der også mere af arrangørerne.

Guld-bannerFormålet med certificeringen og Danmarks Officielle Løbskalender er at klæde arrangørerne bedre på til at afholde løb og løfte niveauet for motionsløbene i Danmark. Desuden er formålet, at give arrangørerne et kvalitetsstempel, så de kan signalere til løberne, kommunerne og sponsorer, at kvaliteten og sikkerheden ved deres løb er tilfredsstillende.

Men hvad siger arrangørerne om certificeringen? Selvom medlemsfremgang eller andre forbedringer ikke kan måles direkte ud fra certificeringen, får den ros af certificeringens hovedpersoner, nemlig arrangørerne, der vurderer certificeringen som et redskab, der kan være med til at løfte niveauet og give inspiration eller bekræfte, at det de gør, er i orden - og medvirke til deltagerfremgang.

Vi har spurgt nogle løbsarrangører fra forskellige områder i Danmark:

• Bo Transbøl | SAK 77/Almindsø-stafetten
• Thomas Elsgaard | Greve Trim Motionsklub
• Per Hussmann | Aabenraa Bjergmarathon

Hermed et lille udpluk af besvarelserne:

Benytter du dig af de tilbud, som kommer fra Bevæg dig for livet – Løb (kurser, netværksmiddag, arrangørkonference, værktøjskasse, spørgeskema mv.)?

Per HussmannPer Hussmann:
Ja, det gør vi. Jeg har deltaget i netværksmiddage, arrangørkonferencer og gjort brug af spørgeskema.  

 

 

Thomas Elsgaard

 

Thomas Elsgaard:
Ja, vi benytter os af nogle af de tilbud som kommer fra Bevæg dig for Livet. Det eneste vi ikke var med på i 2016 var vist netværksmiddag i Silkeborg. Ellers er vi glade for de andre tilbud og bestemt en hjælp og gode tilbud, som kan være med til at løfte niveauet og give inspiration eller bekræfte at det vi gør, er i orden. 

 

Bo TransboelBo Transbøl:
Ja, FB-annonceringskursus, arrangørkonference, et kig i værktøjskassen (mange kommunikerer dårligt/formulerer sig dårligt, for dem er de mange templates og standardtekster gode), vi føler os dog sprogligt velfunderede, og har bare kigget, spørgeskemaet var ”guld”, især de mange sider fritekstkommentarer ”lappede vi i os”, og vi kommer til at agere på baggrund af dem.

 

 

Er du medlem af arrangør-fællesskabet på Facebook?

Thomas Elsgaard:
Ja, og det er godt og inspirerende. Det kræver jo også at vi som løbsarrangører er aktive hvis gruppen skal være aktiv.

Bo Transbøl:
Ja, naturligvis - og kommenterer flittigt.

Bruger du certificeringsbanneret / kvalitetsstemplet af Jeres løb i markedsføringen af Jeres løb?

Thomas Elsgaard:
Ja, det gør vi aktivt og er på forsiden af sydkystloebet.dk. Desuden betyder det at vi hele tiden skal stramme os an for at efterleve det hele.

Bruger du certificeringskriterierne som en rettesnor for at sikre kvalitet, service og sikkerhed ved Jeres løb?

Bo Transbøl:
Ja, vi har faktisk lavet en ”beredskabsplan for Almindsø-stafetten” inspireret af arrangørkonf. i 2015.

Har I oplevet en deltagerfremgang ved Jeres løb?

Thomas Elsgaard:
Ja, heldigvis. Vi havde rekordår i 2016 ved både forårs- og efterårsløbet. Lige nu ligger vi igen foran prognosen for en rekord, men som I mange andre løb, kommer rigtig mange tilmeldinger først de sidste 14 dage og det gør planlægningen sværere. Vi håber i hvert fald at ramme ca. 1300-1400 løbere igen ved løbet 19. marts.

Bo Transbøl:
Nej, ikke noget der kan relateres til certificeringen. Men ligesom det er svært at vurdere udbyttet af de kr. 1.500, som detailbutikken har betalt en dekoratør for at pynte butiksvinduet, så er certificeringen og banneret med til at danne en professionel helhed.


Er du tilfreds med den service, Bevæg dig for livet - Løb tilbyder Jer arrangører og giver certificeringen mening for dig/Jer?

Per Hussmann:
Ja. Jeg får altid god service og sparring ved henvendelse til jer. Hvis I markedsførte certificeringen så deltagerne kendte den, så kunne den måske betyde meget mere.

Bo Transbøl:
Janni er ”dronning”! Hun gør et kæmpestort og uvurderligt arbejde! Certificeringen er fin, men om man som deltager vælger løb på den baggrund, det tror jeg ikke. Jeg ved det ikke, men som sagt, så bidrager det til helhedsindtrykket.


Hvad ønsker du dig mere af os?

Per Hussmann:
Meget større differenciering på foreningsbaserede arrangementer vs. komercielle.

Thomas Elsgaard:
Jeg synes vi får de tilbud vi skal have. Jeg synes I gør det godt hos DGI & DAF.

Bo Transbøl:
Fortsæt det gode arbejde! Ellers så vil jeg konkret foreslå, at I ved næste arrangørkonference erstatter de små velmente workshops med ”samtaletid på tværs”. Udpeg 3-4 arrangører til at præsentere guldkorn for andre, og lad så snakken gå. Vi kunne eksempelvis vise, hvordan vi benytter en ”A3-projektplan” til at styre os sikkert frem mod såvel den deltagermæssige som den økonomiske succes. På 10 år har vi fordoblet deltagerantallet og øget indtjeningen med 689 %. Med lidt effektivisering, så påbegynder vi nu for øvrigt planlægningen af årets stafet 2 mdr. senere end for 10 år siden.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design