Loading...

Arrangørkonference 2015

Markedsføring af løb

16. november 2015 · Henriette Leth Nielsen

Den gode historie, Facebook og lokalpressen er nogle af de væsentligste elementer i markedsføring af løb. Vi har her på siden samlet erfaringer fra Arrangørkonferencens markedsføringsworkshops.

Med cirka 1.200 løb i Danmark om året er kampen om løberne hård. Synlighed og god markedsføring er derfor altafgørende for at få løberne til at vælge et løb. Ved årets Arrangørkonference i lørdags var der ved en af eftermiddagens workshops fokus på netop markedsføring af løb. Arrangører fra hele landet og fra løb af alle størrelser udvekslede erfaringer om, hvordan de gør løbere og potentielle løbere opmærksomme på deres løb.

Den gode historie
En af de allervigtigste detaljer i markedsføring af et løb er, at løbsarrangørerne formulerer løbets kernefortælling og finder frem til, hvad løbets gode historie er. Den gode historie er nemlig den røde tråd i markedsføring af løbet uanset om det drejer sig om en trykt flyer, en hjemmeside, en artikel i avisen eller en Facebook-opdatering. Det er løbets kernefortælling, der får et løb til at skille sig ud fra andre løb - og gør at løberne bliver opmærksomme på netop dette løb.

Hermed en opsamling fra de tre workshops om markedsføring af løb bestående af hver cirka 20 deltagere - samt vores anbefalinger til brug af de enkelte markedsføringselementer. 

 

Facebook
Langt de fleste bruger Facebook som primær platform til promovering af deres løb. Vi anbefaler:

  • Udarbejd en Facebook-strategi og definér hvad I vil med Facebook-siden og hvem der skal stå for at opdatere og overvåge siden
  • Brug billeder til opslagene – vores sport er fuld af gode motiver
  • Kontakt lokale 9/10 klasser, medieskoler, ungdomsskoler eller lignende for hjælp til Facebook, hvis I som arrangør ikke selv har kompetencerne
  • Overvej at bruge penge på Facebook-annoncering – det er en forholdsvis billig måde at nå ud til mange i målgruppen 

 

Lokalpressen
Mange arrangører har rigtig gode erfaringer med at få omtale i lokalpressen. I nogle klubber gør man brug af dygtige skribenter i klubben, som leverer artikler og historier om løb – som lokalpressen bringer stort set uredigeret. Vi anbefaler:

  • Brug lokalpressen så meget som overhovedet muligt
  • Redaktionel omtale er et af de allerstærkeste markedsføringselementer, idet det har en høj troværdighed. Derudover er det ganske gratis
  • Undersøg om der er en journalist, tekstforfatter eller en der af andre årsager er god for at skrive i klubben – eller kontakt den lokale ungdomsskole eller medieskole og hør om nogle af de studerende kunne være interesseret i at skrive om jeres løb
  • Byg artiklen op omkring jeres løbs kernefortælling, en lokal "helt" enten blandt deltagerne eller arrangørerne eller en helt tredje historie, der er interessant at læse om
  • Husk at sende gode billeder med, når I sender teksten til lokalpressen 

 

Flyers
Rigtig mange er stoppet med at bruge trykte flyers og er i stedet gået over til udelukkende at markedsføre deres løb på elektroniske platforme. Nogle få løbsarrangører bruger dog stadig trykte flyers, som ofte uddeles til løb i nabolaget og på Samsø bruger man fortsat at dele flyers ud under bilernes vinduesviskere. Vi anbefaler:

  • Vurdér til hvert løb om trykte flyers kan betale sig / om trykte flyers reelt genererer flere deltagere
  • Husk at trykte flyers ofte er en dyr form for markedsføring, og at der kan købes meget Facebook-reklame for de samme penge 

 

Plakater
Bruges stadig af mange af arrangørerne. Fordele ved plakater er at de både tjener til at synliggøre et løb, informere om et løb og udsmykke byen. 

 

Bannere
Få arrangører bruger bannere i byens gader. Vi anbefaler:

  • De steder hvor byen tillader brug af bannere, kan det anbefales at bruge bannere, idet de både informerer om og reklamerer for løbet samt skaber generel opmærksomhed i lokalsamfundet 

 

Mails / nyhedsbreve til tidligere deltagere
Stort set alle løbsarrangører sender mails og/eller nyhedsbreve ud til tidligere deltagere. Vi anbefaler:

  • Brug endelig mails til at komme i kontakt med jeres løbere
  • Husk at skrive kort og præcist og husk at begrænse antallet af mails, så folk ikke føler sig bombaderet med mails om jeres løb.

 

Lykke Borreskov fortalte til Arrangørkonferencen om brug af ambassadører i markedsføring af løb - se hendes præsentation her.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design