Loading...

NYHEDER OM LØB

Baglænsløb - er det noget for mig?

15. december 2011 · Jens Aaboe

En ny løbetrend har ramt Danmark i den næsten endeløse række af nye løbestile. I tillæg til at løbe på forfoden og barfodsløb, er der nu kommet - baglænsløb. Tro det eller ej. Der bliver sågar afholdt verdensmesterskaberne i baglænsløb.

En af årsagerne til populariteten skal findes i videnskaben. Forskere fra Harvard University har vist, at man bruger 35 % mere energi og har højere pulsfrekvens ved baglænsløb sammenlignet med forlænsløb, ved samme løbehastighed. Man kan her faktisk godt ane en form for træningslogik, fordi man opnår et større energiforbrug ved en given løbehastighed.

Årsagen til disse fund er at løbeøkonomien nedsættes, man tager flere skridt på meter, og man bruger den store lårmuskel (quadriceps) i højere grad end ved forlænsløb. Samlet set giver dette altså, ikke overraskende, et større energiforbrug. Kort sagt betyder det, at man kan træne med den samme løbehastighed, som hvis man løb fremad, og få mere ud af det - energimæssigt i hvert fald. Det er nok tvivlsomt at eliteløbere vil tage del i euforien, da tophastigheden ved baglænsløb er noget lavere, men man skal ikke underkende den terapeutiske effekt.

Baglænsløb mod skader
Allerede i 1970´erne blev baglænsløb anbefalet til skadede sportsudøvere, fordi det angiveligt skulle øge muskelstyrken i quadriceps og samtidig reducere belastningen over knæet. Selvom det kan være svært at tage baglænsløb alvorligt, må man her give dem, at de havde fat i noget rigtigt. Nyere forskning viser faktisk, at den maksimale belastning ved baglænsløb er lavere end ved forlænsløb, og man bruger faktisk lårmusklen i højere grad. Så ideen var, og er stadig til dels, terapeutisk da der er en mindre spidsbelastning over knæet ved at bevæge sig baglæns kontra forlæns. Men belægget for om det rent faktisk kan betale sig at løbe baglæns, sammenlignet med konventionel fysioterapi, for at genoptræne efter en skade er endnu uvist. Man ved, at eliteløbere har øget risiko for udvikling af slidgigt i knæene, mens motionsløbere ikke "løber" denne risiko.  Men om den øgede risiko hos eliteløbere skyldes høje knæledsbelastninger er uvist. Det kunne også skyldes mængden af knæledsbelastning.

Læs også: Træning når du er skadet

Det kan nævnes, at den verdenskendte (og i øvrigt mest vindende alpine skiløber nogensinde) svenske skiløber Ingemar stenmark, brugte en lignende træningsmetode, nemlig baglænshop op ad en skråning- og ikke uden grund. Baglænshop på to ben op ad bakke stiller store biomekaniske krav til muskulaturen omkring knæet (især quadriceps) og koordinationsevnen.

Uanset det manglede terapeutiske belæg for baglænsløb, findes der på verdensplan idrætsforeninger, klubber og millioner af mennesker, der praktiserer baglænsløb som deres foretrukne træningsform. En af de første internationale konkurrencer blev afholdt i 1976 i Porovo (Finland), og siden er der afholdt verdensmesterskaberne i baglænsløb tre gange, sidst i Østrig (2010). Verdensrekorden på en 5000 m er 19:31:89 min, mens der er løbet maraton baglæns i den relativt imponerende tid 3:42:41 timer.

Skal jeg så til at løbe baglæns?
Tja, ligesom med de andre nye løbetyper, så er der også i dette tilfælde kun en vej til at blive klogere. Prøv det! Man skal nok afholde sig fra at løbe i trafikken. Medmindre man løber med en hat med bakspejl (kræver nok lidt øvelse at løbe med), så kan man vel også forestille sig en del nakkeproblemer. Opsummerende kan man sige, at hvis du mener det virker for dig, så er det fremragende. Prøv at sætte løbeskoene i bakgear, om ikke for andet så for sjov skyld. Det er ikke farligt at løbetræne baglæns, medmindre man altså løber ind i noget.

Læs mere om baglænsløb her: 

www.reverserunning.com
www.backward-running-backward.com


Videnskabelig referenceliste


  (1)    Devita P, Stribling J. Lower extremity joint kinetics and energetics during backward running. Med Sci Sports Exerc 1991 May;23(5):602-10.

   (2)    Flynn TW, Connery SM, Smutok MA, Zeballos RJ, Weisman IM. Comparison of cardiopulmonary responses to forward and backward walking and running. Med Sci Sports Exerc 1994 January;26(1):89-94.

   (3)    Threlkeld AJ, Horn TS, Wojtowicz G, Rooney JG, Shapiro R. Kinematics, ground reaction force, and muscle balance produced by backward running. J Orthop Sports Phys Ther 1989;11(2):56-63.

   (4)    Flynn TW, Soutas-Little RW. Patellofemoral joint compressive forces in forward and backward running. J Orthop Sports Phys Ther 1995 May;21(5):277-82.

   (5)    Wright S, Weyand PG. The application of ground force explains the energetic cost of running backward and forward. J Exp Biol 2001 May;204(Pt 10):1805-15.

   (6)    Terblanche E, Cloete WA, du Plessis PA, Sadie JN, Strauss A, Unger M. The metabolic transition speed between backward walking and running. Eur J Appl Physiol 2003 November;90(5-6):520-5.

   (7)    Krustrup P, Helsen W, Randers MB, Christensen JF, MacDonald C, Rebelo AN et al. Activity profile and physical demands of football referees and assistant referees in international games. J Sports Sci 2009 September;27(11):1167-76.

   (8)    Cavagna GA, Legramandi MA, La TA. Running backwards: soft landing-hard takeoff, a less efficient rebound. Proc Biol Sci 2011 February 7;278(1704):339-46.

D.A.F

Brøndby Stadion 20

2605 Brøndby

45 43 26 23 20

daf@dansk-atletik.dk

DGI Løb

Vingsted Skovvej 1

7182 Bredsten

+45 7940 40 40

info@dgi.dk

MotionDANMARK er en del af

© Copyright MotionDANMARK - Website af DNA Design